Tàrrega - El Talladell - Vilagrassa - Anglesola - Preixana - Tornabous - El Tarròs- La Guàrdia d’Urgell
- La Fuliola - Boldú - Castellserà


El recorregut de l’Ondara passa pel Talladell, Tàrrega (la capital de la comarca), Vilagrassa i Anglesola, on es perd entre els regadius del canal d’Urgell. Fora del curs de la llera del riu i anant cap al nord, es pot continuar la ruta, ara molt més plana, per Tornabous, la Fuliola, Boldú i Castellserà.

En aquesta zona es poden trobar tant conreus de secà (oliveres, cereals, vinya i ametllers) com de regadiu (fruita dolça: pera i poma), blat de moro i alfals. La descoberta pot incloure la visita per fora d’alguna de les cases pairals de la zona dela Fuliola i, només els mesos d’estiu, el laberint del panís o blat de moro, a Castellserà.

En aquesta zona, també es poden visitar productors locals per conèixer de primera mà com s’elaboren alguns productes de proximitat, com ara mel, galetes artesanes, oli d’oliva, formatge, melmelada, fruita seca i, fins i tot, calçots de conreu local. 

Als restaurants de la zona es poden tastar plats tradicionals com la tupina —un elaborat típic de porc que es feia gairebé a totes les cases on podien matar el porc, els mesos freds de l’any—, les cassoles de caragols —un plat tradicional que els pagesos es menjaven al camp, i que ara és un plat de festa i de trobades amb amics i familiars— i altres propostes amb porc (peus, tripa, etc.), cabrit i carxofes de l’Urgell.

Per postres, no poden faltar clàssics com les torradetes de Santa Teresa o unes tradicionals peres amb DOP Pera de Lleida al vi. Així mateix, també es pot optar per plats molt més innovadors, tant dolços com salats, que alguns dels restaurants fan amb un estil propi i amb productes de proximitat.

Si ens centrem en la capital de comarca, no podem deixar de tastar algun dels seus cocs: els forners els fan amb massa de pa i els farceixen amb hortalisses de proximitat. Cal tastar, també, les tradicionals albades, unes galetes de pasta seca a base d’ametlla, cacau, sucre i clara d’ou muntada, i el bacallà targarí, una recepta creada el 2008 pel cuiner lleidatà Josep Maria Morell amb la idea que es convertís en el plat referent de la cuina de la població, i que es pot trobar a la carta de molts restaurants.
 

Si es vol fer una ruta turística per Anglesola o per la Fuliola, cal destacar que, com en altres municipis catalans, s’hi han instal·lat faristols i plaques amb codis QR —un suport informàtic àgil i accessible des de qualsevol mòbil— per fer una visita autoguiada i, alhora, poder accedir a altres serveis, com ara restaurants, allotjaments, productes artesans…

La ruta gastronòmica per la zona es pot complementar amb diferents visites turístiques, sigui unes restes arqueològiques iberes o el Museu Comarcal de l’Urgell. Si la descoberta gastronòmica es fa a la primavera, cal tenir en compte que a Anglesola i Tornabous s’organitzen rutes guiades per veure els arbres fruiters en floració.

RESTAURANTS

PRODUCTORS

ESPAIS I MUSEUS VISITABLES